sv.Lukas o Bozom milosrdenstve
MILOSRDNÝ SAMARITÁN ----- LUKAS 10,30-37
25 Tu vystúpil jeden znalec Zákona a skúšal ho: „Učiteľ, čo mám robiť, aby som sa stal dedičom večného života?“ 26 Ježiš sa ho opýtal: „A čo je napísané v Zákone? Ako tam čítaš?“ 27 On odpovedal:
„A kto je môj blížny?“
30 Nato Ježiš začal rozprávať: „Istý človek zostupoval z Jeruzalema do Jericha a dostal sa do rúk zbojníkov. Tí ho ozbíjali, doráňali, nechali ho polomŕtveho a odišli. 31 Náhodou šiel touto cestou kňaz, ktorý ho síce videl, no obišiel ho. 32 Takisto aj levita: keď prišiel na to miesto a uvidel ho, obišiel ho. 33 No prišiel k nemu aj istý pocestný, Samaritán. Keď ho uvidel, prišlo mu ho ľúto. 34 Pristúpil k nemu, nalial mu na rany olej a víno a obviazal mu ich. Potom ho vyložil na svoje dobytča, zaviezol do hostinca a postaral sa o neho. 35 Na druhý deň vybral dva denáre, dal ich hostinskému a povedal: ‚Staraj sa oňho; ak na neho vynaložíš viac, na spiatočnej ceste ti to zaplatím.‘
36 Kto podľa teba z tých troch sa stal blížnym tomu, čo padol do rúk zbojníkov?“
37 On povedal: „Ten, čo mu preukázal milosrdenstvo.“
A Ježiš povedal: „Choď a rob podobne!“
Veľmi veľa a veľmi pekne píše sv.Lukas o Božom milosrdenstve :
podobenstvo o márnotratnom synovi,
dobrom pastierovi,
milosrdnom Samaritánovi,
Mária Magdaléna,
kajúci lotor.
Svoje evanjelium začína Zachariášovou obetou v chráme, preto jeho symbolom sa stal býk.
Zdroj: Lukáš Evanjelista - Christianitas
Môžeme si predstaviť morálne vlastnosti človeka, ktorého si vybral svätý Pavol, aby mu bol spoločníkom na jeho cestách. Musel by to byť človek nesmierne schopný pomáhať apoštolským činnostiam svätého Pavla. Musel mať mimoriadnu apoštolskú horlivosť a zvláštny dar formovať a zaobchádzať s novými učeníkmi, ktorých svätý Pavol priťahoval ku katolíckej viere.
Dokázal pochopiť život nášho Pána Ježiša Krista tak hlboko, že si ho Duch Svätý vybral, aby zhromaždil údaje o jeho živote a spísal ich. Analogicky dokonale chápal život rodiacej sa Cirkvi a písal o nej v Skutkoch apoštolov, čo je prvá správa o dejinách Cirkvi.
Aby mohol robiť tieto tri veci, musel byť skutočnou nádobou Ducha Svätého.
-----------------------
Milosti, ktoré človek získa čítaním evanjelia svätého Lukáša a Skutkov apoštolov, k nám určite prichádzajú od Ducha Svätého. Ale odrážajú aj dušu svätého Lukáša, ktorý ich napísal. Svetlo Ducha Svätého k nám prichádza cez vitrážové okná jeho kníh. V nich sú ukryté jeho osobitné vlastnosti. Je tiež známe, že bol veľmi oddaný Panne Márii. Pripisuje sa mu prvý maľovaný obraz Panny Márie. Dnes je uctievaný v bazilike Santa Maria Maggiore v Ríme. Predpokladám, že Panna Mária pre neho nepózovala, ale myslím si, že ju mnohokrát videl a mal jej vzhľad v mysli vo forme, ktorú je možné reprodukovať v maľbe. Môžeme si ho teda predstaviť, ako ticho obdivuje tú či onú stránku jej fyziognómie, a potom ju reprodukuje na obraze, ktorý maľoval. Inokedy zasa na to pozrel možno z iného aspektu a opravil svoju maľbu. Aké úžasné dielo to bolo – s tým, že ho náš Pán požehnával z Neba a anjeli sa usmievali na jeho prácu – usilovať sa vo svojej maľbe dokonale vystihnúť tvár Kráľovnej neba a zeme
-------------------------------------
www.frantiskani.sk:
Od 12. st. sa nachádza rakva s pozostatkami sv. Lukáša v jednej z padovských bazilík. Genetická analýza ukázala, že zub z tejto rakvy pochádza od človeka z východnej oblasti Stredozemného mora. Podľa genetika Guida Barbujaniho súhlasí aj datovanie pozostatkov s rokmi, kedy údajne tento svätec žil. Dokumenty zo staroveku dokazujú, že bol lekárom vo východnom Stredomorí a zomrel v roku 150 nášho letopočtu ako 84 - ročný v gréckom meste Théby. Hrob s jeho pozostatkami bol z Théb prevezený do Konštatinopolu, hlavného mesta Byzantskej ríše. Asi od 12. storočia, od čias Križiackych výprav, je miestom jeho posledného oddychu Padova
----------------------------------
-------------------------
Lukášovo evanjelium niektorí nazývajú evanjeliom Božieho alebo Kristovho milosrdenstva. Evanjelista v ňom vyzdvihuje Kristov súcit s trpiacimi a jeho milosrdenstvo voči hriešnikom. Preto spomína udalosti s chorými, bedármi, nevzdelanými pastiermi, vojakmi, verejnými hriešnikmi a hriešnicami, publikánmi, Samaritánmi. Medzi najkrajšie state jeho evanjelia a celej Biblie patria, ako sme už spomenuli, podobenstvá o márnotratnom synovi a milosrdnom Samaritánovi.
Zamyslenie o márnotratnom synovi (Lk 15,11-32) | Konzervatívny denník (postoj.sk)