Choď na obsah Choď na menu
 


 

Hriechy proti Duchu Svätému

1. Opovážlivo sa spoliehať na Božie milosrdenstvo
2. Pochybovať o Božom milosrdenstve a zúfať si

3. Odporovať poznanej zjavenej pravde
4. Závidieť blížnemu Božiu milosť
5. Zatvrdzovať si srdce proti spasiteľnému napomenutiu
6. Tvrdošijne zotrvávať v nekajúcnosti

 

SV. ALGONZ DE LIGUORI - BISKUP A UČITEĽ CIRKVI

Ak by Boh okamžite potrestal toho, kto sa proti nemu previní, určite by ho ľudia neurážali tak ako teraz : avšak pretoze Boh netrestá okamžite  a vyčkáva, hriešnici sa osmeľujú urážať ho ešte viac.

Je potrebné pochopiť, že Boh čaká a znáša nás: ale nebude čakať a znášať urážky navždy.

K takému záveru došli mnohi cirkevní otcovia – Svätý Bazil , Svätý Hieronym, Svätý Ambróz, Svätý Cyril Alexandrijsky, Svätý Ján Zlatousty. Svätý Augustin,  a ďalší...

Svätý Augustín hovorí:

Božia zhovievavosť znáša hriešnika do istého času. Keď ten čas uplynie, neostane preňho nijaké zľutovanie.

To isté vraví Euzébius z Cézarey :

Boh vyčkáva po určitú hranicu, potom nás ponechá .

Zakladom ich presvedcenia bolo svate Pismo. Na jednom mieste Pán povedal , že  zadrži skazu Amorejčanov , pretože sa ešte nedovŕšil počet ich neprávosťi : Ešte nie sú dovŕšené neprávostí  Amorejčanov (Gn. 15,16 )

Na inom mieste : Už sa viac nezmilujem nad Izraelovym domom ( Oz. 1,6 )
Inde: pokúšali ma desať ráz a nepočúvali  môj hlas, neuvidia krajinu“ ( Nm. 14.22)

Jóbovi povedal: tvoj hriech bude zapečatený v mechu“ job. 14,17 ) atď.

Hriesnik hovori : Ale Boh je milosrdny . ODPOVIEM  – a kto tvrdi opak ?
Bozie milosrdenstvo je nekonecne, ale koľki si napriek nemu neuchránia svoju dušu od zatratenia ?

Poslal ma...... uzdraviť skrúšených srdcom  ( Iz 61,1) Boh zachraňuje  toho, kto preukáže dobrú vôľu. Odpúšta hriechy, ale neodpustí vôľu hrešiť.

Človek namietne ALE JA SOM MLADÝ. Si mladý ? LENŹE BOH NEPOČÍTA ROKY, POČÍTA HRIECHY. Daň Z HRIECHOV NIE PRE Všetkých rovnaká :

Niekomu Boh odpustí sto hriechov, inému tisíc, ďalšieho pošle pri prvom hriechu do pekla. Koľki tak skončili ?

Svätý Gregor rozprával, že istý pätročný chlapček bol poslaný do pekla, keď zaklial.

Panna Mária zjavila Božej služobnici Benedikte z Florencie, že isté dvanásťročné dievča bolo odsúsené po spáchaní prvého hriechu.

Iný osemročný chlapček, zomrel po prvom hriechu a jeho duša bola zatratená. V Evanjeliu svätého Matúša ( kapitola 21) je napísané , keď Pán našiel figovník bez ovocia preklial ho :

Nech sa na tebe už nikdy neurodí ovocie! A strom vyschol.

Inokedy povedal : Pre tri zločiny Damasku a pre štyri neodvolám slovo „

Možno by sa chcel niekto  Boha opýtať,  prečo jednému odpustí tri hriechy a štvrtý nie.

Pri takej otázke je potrebne rešpektovať Boží súd a spolu s apoštolom vyznať“

Aká hĺbka Božieho bohatstva, múdrosti a vedomosti!

Aké nepochopiteľné sú jeho súdy a nevyspytateľné  jeho cesty !  (Rim 11, 33)

Svätý Augustín vysvetľuje :

„Vie koho ušetrí , a koho nie. Kto dostáva milosrdenstvo, zdarma ho dostáva,  kto ho nedostáva, nedostáva ho spravodlivo .“

Človek neustúpi : Ale veď ja som Boha urazil už toľkokrát a odpustil mi :  tak dúfam , že mi odpustí aj tento hriech. Ja však hovorím : Myslíš si , že keď ťa Boh doteraz nepotrestal , bude to tak vždy ?

Keď sa naplní miera tvojích hriechov, nadíde chvíľa trestu. Samson si začal s Dalilou. Neskôr dúfal, že sa dostane z rúk Filištíncov ako už mnohokrát predtým : Vyviaznem z toho  ako doteraz a strasiem ich zo seba „  ( Sdc 16, 20)

No nakoniec ho zajali a prišiel o život. „ Zhrešil som. Co sa mi stalo , Nehovor , že si mnohokrát zhrešil , a Boh ťa nikdy  nepotrestal . Veď Najvyšší sa neponáhľa s odplatou
Sir. 5,4

Môže sa stať , že jedným hriechom zaplatíš za všetko. Čím vačšie bolo milosrdenstvo , tým väčší bude tvoj trest.

Svätý Ján Zlatoústy zdôrazňuje : že

viac  sa treba báť , keď Boh znáša zatvrdlivca, než keď ho hneď trestá.

Pretože ako píše svätý Gregor, tých , voči ktorým je Boh trpezlivejší, trestá neskôr omnoho prísnejšie  ak sú nevďačni ! A často,  dodáva svätec tí , ktorych znášal dlhý čas zomrú náhle bez toho, aby dostali čas obrátiť sa .

Čím je svetlo, ktorym ťa Boh obdaril väčšie, tým väčšie bude tvoje zaslepenie a utvrdenie sa v hriechu“

Bolo by pre nich lepšie,  keby neboli vôbec poznali cestu spravodlivosti , ako ju poznať a odvrátiť sa od svätého prikázania. ( Pt 2,21 )

Je hrozné, čo Pán hovorí o tých,  ktorí nepočujú jeho volanie: lebo som vás volal, a odmietli ste ... Aj ja sa budem smiať pri vašom neštastí a robiť úškľabky , keď na vás príde hrôza.
Prisl. 1,24.25 )

Slová      „ aj ja“   znamenajú , že keď sa hriešnik vysmieval Bohu tým, že sa vyspovedal a sľúbil viac nehrešiť , no potom ho vždy znovu zradil , aj Pán sa z neho vysmeje v hodine smrti . Múdrosť hovorí :

„Ako pes, ktorí sa vracia k tomu, co vydávil, je blázon, ktorý opakuje svoje bláznovstvo“  (  Prisl. 26.11 )

Vysvetlenie podáva Doinyz  Kartuzian : Ako je odporný a protivný pes, ktorý žerie to, čo predtým vyvrátil : taký  odporný je Bohu človek, ktorý sa vrátil k páchaniu hriechov  ktorých sa v spovedi zriekol.

Svaty Augustin hovori:  zly duch márni ľudí  2  spôsobmi : zúfalstvom a nádejou.

Ked hriesnik spacha  hriech, pokusa ho aby stratil nadej a obaval sa Bozej spravodlivosti.

Avsak prv, nez zhresi, povzbudzuje ho k hriechu a posilnuje ho v nadeji v Bozie milosrdenstvo..Po hriechu dúfaj v Panovo milosrdenstvo. Pred nim sa boj spravodlivosti.

Ano, pretože Bozie milosrdenstvo si nezasluzi clovek, ktorý ho zneužíva na to, aby ho urazal.

Milosrdenstvo prinalezi tomu, kto sa boji Boha,  nie tomu, kto ho vyuziva, aby sa ho nebal.

Milosrdenstvo je prislubom pre kajucnika  ktory sa boji Boha, nie pre toho, kto ho zneuziva.

A jeho milosrdenstvo nad tymi, co sa ho boja „ako spievala Bozia matka“

 

Pred zatvrdlivcami stoji hrozba spravodlivosti. Boh  v prísluboch neklame,
 hovori svaty Augustin neklame ani vtedy, ked varuje.

Svaty Bernard zdôrazňuje : že Boh potrestal Lucifera tak skoro preto, lebo sa vzburil v nádeji,  ze nebude potrestaný.

Kral Manases:  bol hriesnik, obratil sa  a Boh mu odpustil .

Ked jeho syn Amon videl, ze Boh jeho otcovi odpustil  TAK LAHKO , dal sa cestou zleho zivota v nadeji  ze aj jemu bude odpustene: Avsak  Amonovi sa milosrdenstva nedostalo.

Svaty Jan Zlatousty hovori: bol zatrateny aj Judas , zhresil spoliehajuc sa na dobrotu Jezisa. Doveroval v laskavost Ucitela.Slovom , Boh trpezlivo znasa hriesnika, ale nie do NEKONECNA.

Keby to bolo tak, ze Boh zniesol vsetko a vzdy, nik z hriesnikov by nebol zatrateny: vseobecny nazor je vsak ten , že väčšia čast ludí je zatratena: Siroká brana a priestranna vedie do zatratenia a mnoho je tych, co cez nu vchadzaju.  ( Mt 7,13)

Vravi svaty Augustin :  Ten, kto uraza Boha s nadejou v odpustenie sa vysmieva a nie kaja

Svaty Pavol hovori: Boh sa vysmievat nedá ( Gal 6, 7)

Veľkým nepriateľom večného života je diabol.

Ale väčším je svet a svojvola.

Ľudia sú často horší ako diabli , lebo  pred modlitbou a vzývaním mien Ježiša a Márie zutekajú, ale ak zlí spoločníci pokúšajú niekoho k hriechu a on odpovie nejakým duchovným slovom, nezutekajú.

Ešte väčšmi ho zacnú pokúšať a vysmievať sa mu. Nazývajú  ho človekom hlúpym. A ak iné nemôžu povedať, nazvú ho pokrytcom, ktorí  predstiera svätosť..

Niektoré slabé duše, aby nepočuli také výčitky alebo výsmech , spolčujú sa s tými Luciferovými prisluhovačmi a vracajú sa ku všetkému. Čo pred vyvracali.

Braček môj, buď presvedčený, že ak chceš žiť dobre, budeš musieť zniesť výsmech a pohrdanie zlých ľudí.

Prečo je tak? Pretože kto žije zle, nemôže vystáť tých, čo žijú dobre. Pretože ich život je pre nich ustavičnou výčitkou.

Chceli by, aby ich všetci napodobňovali a oni aby nemuseli trpieť výčitkami svedomia, ktoré im spôsobuje dobrí život iných.

Tu niet úniku, hovorí apoštol : Kto slúži Bohu musí byť prenasledovaný svetom „ Veď
všetci, čo chcú nábožne žiť v Kristovi Ježišovi, budú prenasledovani svetom.

NEMOZNO SA TOMU VYHNUT, LEBO ZASADY SVETA CELKOM ODPORUJU ZASADAM JEZISA KRISTA.

VSETKO CO SI VAZI SVET , NAZYVA JEZIS KRISTUS BLAZNOVSTVOM.

Kto chce byť teda spasený, musí zanechat nielen hriech ale aj príležitost k nemu , rovnako tiež spoločníka . miesto , dom , či korešpondenciu.

Ale namietneš : Ja som zmenil života a nemám zle úmysly s onou osobou, dokonca neprežívam ani pokušenia.

ODPOVEDAM: Hovorí sa že v Mauretánii sú medvede, ktoré chodia na lov opíc. Keď opice medveďa zahliadnu, snažia sa zachrániť si život útekom na stromy.

Medveď sa natiahne pod stromom a predstiera že je mrtvý. Keď opice zlezú zo stromov, medveď sa ne vrhne a roztrha ich . Podobne robí aj diabol. Predstiera že pokušenie je mŕtve. Keď sa potom osoba nevyhýba príležitosti, pokušenie sa náhle prebudí a premôže ju.

Ó koľké úbohe duše, ktoré denne rozjímali, často pristupovali ku svätému prijímaniu a mohli sa nazvať svätými,  stali sa korisťou pekla tým,  že sa nevyhýbali príležitosti  k hriechu.

Pán nariadil Izaiašovi hlasať, že človek je ako tráva  Iz.40,6

Svaty Jan Zlatousty hovorí : Je možné aby tráva nehorela , keď sa položí na oheň ?

A tak  ďalej hovorí Svatý Cyprián : je možné stáť uprostred plameňov,  a nehorieť ? Oboje  budú horieť a nezhasí ich nik  (Iz. 1, 31 )

Svätý František z Assisi hovorieval :  Diabol pokúša duchovné osoby a zvlášť osoby zasvätene Bohu inak ako tie,  ktoré neziju dobre. Spočiatku sa nesnáží zviazať ich povrazom. Uspokojuje sa zviazať ich vláskom. Potom ich zviaže nitkou, nato povrazom a neskôr lanom.

A nakoniec ich zatiahni do hriechu.  A preto, kto sa chce oslobodiť od takéhoto nebezpečenstva, musí pretrhať HNEĎ NA ZAČIATKU všetky vlásky, všetky príležitosti !!!

Druhým prostriedkom je časte pristupovanie k svatemu prijmaniu a svatej spovede.

Tretim prostriedkom je meditacia alebo rozjimava modlidba. „ Pri všetkych svojich činoch maj na mysli svoj koniec a nikdy nezhrešiš. Sir. 7,40

Vyznanie

Bože môj, tu som , pri tvojich nohách. Som ako ten odporný pes, ktorý sa toľkokrát kŕmil vlastnými zvratkami , ktorých sa predtým zriekol .

Nie, môj Bože chcem sa polepšiť  a byť ti verný.

A ty Panna Mária,  moja Matka,  oroduj za mňa . Prichýľ ma pod svoj ochranný plášť a daj aby som sa v každom pokušeni utiekal k tebe. Tvoje meno nech mi je záštitou.

SVATY ALFONZ MÁRIA  DE LIGUORI        –     VO SVETLE VEČNOSŤI   PRIPRAVA NA SMRŤ