Svata spoved a pokanie KKC
Katechizmus KC
1423
Volá sa sviatosť obrátenia,(1989) lebo sviatostne uskutočňuje Ježišovu výzvu na obrátenie, proces návratu k Otcovi, od ktorého sa človek vzdialil hriechom.
Volá sa sviatosť pokánia,(1440) lebo posväcuje osobný a ekleziálny proces obrátenia, ľútosti a zadosťučinenia kresťana hriešnika.
1424
Volá sa sviatosť svätej spovede,(1456) lebo spoveď, vyznanie hriechov pred kňazom je podstatnou zložkou tejto sviatosti.
V hlbokom zmysle je táto sviatosť aj „vyznaním“, čiže
uznaním a chválou
Božej svätosti a Božieho milosrdenstva
voči hriešnemu človekovi.
Volá sa sviatosť odpustenia,(1449) lebo kňazovým sviatostným rozhrešením Boh udeľuje kajúcnikovi „odpustenie a pokoj“.
Volá sa sviatosť zmierenia,(1442) lebo hriešnikovi dáva lásku Boha, ktorý zmieruje: „Nechajte sa zmieriť s Bohom“ (2Kor 5,20).
Kto žije z milosrdnej Božej lásky,
je pripravený odpovedať na Pánovu výzvu:
„Choď sa najprv zmieriť so svojím bratom“ (Mt 5,24).
SVIATOST po krste
KKC 1426
Ale nový život, ktorý sme dostali vo svatom krste,
neodstránil krehkosť a slabosť ľudskej prirodzenosti ani náklonnosť na hriech,
ktorú tradícia nazýva žiadostivosť (concupiscentia) a
ktorá zostáva v pokrstených,(405, 978)
aby sa s pomocou Kristovej milosti osvedčili v boji kresťanského života.
(1264) Je to boj o obrátenie s cieľom dosiahnuť svätosť a večný život,
do ktorého nás Pán neprestajne povoláva.
KKC 1425
...Ale apoštol svätý Ján tiež píše:
„Ak hovoríme, že nemáme hriech,
klameme sami seba a nie je v nás pravda“ (1Jn 1,8).
A sám Pán nás naučil modliť sa:
„Odpusť nám naše hriechy“(2838) (Lk 11,4),
pričom spojil vzájomné odpustenie našich previnení s odpustením,
ktorým Boh odpustí naše hriechy.